شعر آیینی و عاشورایی

.

شاعر و نویسنده تبریزی:
زیباترین جلوه های انسانی در شعر آیینی دیده می شود/ استاد عابد در بیشتر شعرای آیینی و عاشورایی تاثیر گذار بود
خبرگزاری بسیج: عباس داداش زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه تاريخ شعر آييني به زمان حضرت آدم بر مي گردد، گفت: از زماني كه آفرينش به وجود آمده و خداوند با عنایت خود انسان را واسطه فيض بین آسمان ها و زمين انتخاب كرده، بيشترين و زيباترين جلوه هاي انسانی در آن ظهور کرده است.
وی افزود: این جلوه به خصوص زمانی ظهور می کند که انسان از حقیقت خویش فاصله می گیرد، یعنی قوس نزولی اتفاق می افتد و انسان در فراق حق ناله ها سر می دهد و برای طی قوس صعودی خود، ریاضت ها می کشد و ملامت ها می شنود و به سوی دوست حرکت می کند که تعبیر «انالله و انا الیه راجعون» بهترین تعبیر است.
داداش زاده با اشاره به بیت «ما زبالائیم و بالا می رویم/ ما ز آنجائیم و آنجا می رویم» اظهار کرد: با همین ناله های فراق که از دل پاک انسان برخاسته شعر آیینی بوجود آمده است، موضوع شعری كه در حال حاضر مهم بوده و بيشتر شعرا به آن مي پردازند همین شعر آیینی و در میان آن عاشورايي است.
به گفته استاد فانی شعر عاشورايي بخش ويژه و بالاتري از شعر آييني است چرا كه در مورد حضرات معصومين(ع) بوده و شاعراني كه در راه شناساندن و معرفي اهداف آنها قدم بر مي دارند توجه ویژه آنها را دریافت کرده و به گفته ای نظركرده اهل بيت هستند.
داداش زاده از عمان ساماني، نير تبريزي، فواد كرماني و آخرین بازماندگان آنها، استاد عابد تبريزي به عنوان چهره هاي شاخص و استثنايي شعر عاشورايي ياد كرد.
وی ابتداي حركت شعر عاشورايي را روز عاشورا دانست و بیان کرد: در تاريخ از بيشتر اصحاب سيدالشهدا رجز وجود دارد كه در واقع داراي وزن و قافيه بوده و شعر هستند و در كتابي با عنوان «رجزهاي عاشورا» گردآوري شده اند كه بهترين و زيباترين اين رجزها از آن سيدالشهداست.
عباس داداش زاده در سخنان دیگری با اشاره به ابیاتی از مولانا « طبع موزون از عنايت هاي لطف خاص اوست/ نيست چون علم دگر مقدور كسب اين كمال» و استاد شهریار «شاعر اولابيلمزسّن آنان دوغماسا شاعر/ مس سن، آ بالام هر ساري كوينک قزل اولماز» شعر را موهبتي الهي خواند كه اكتسابي نبوده و از عنايات خاص حضرت حق است.
رئیس انجمن ادبی عابد با اشاره به شاعراني همچون شيخ محمود شبستري خالق «گلشن راز»، پروین اعتصامی، استاد شهریار و استاد عابد که در دوازده سالگی مرثیه حضرت علی اکبر(ع) را سروده، اذعان کرد: این ها شاعرانی بودند که پیش از حضور در مکتب، مدرسه و دانشگاه، شعر می گفتند و مشخص است چنین شعرهای درونی و جوششی بوده است.
این نویسنده تبریزی درونی بودن شعر و توجه به ارزش های انسانی را در ماندگاری شعر دخیل خواند و ادامه داد: شعرهاي استاد شهريار به خصوص شعر حيدربابا به علت درون مایه اشعار و غنی بودن آن، با سه كلمه مصرعش،كاري مي كند كه انگار هر كدام از اين مصرع ها غزلي مستقل بوده و با بهانه قرار دادن کوه حیدربابا، مشكلات و ارزش هاي حقيقي و انساني جامعه را يادآوري مي كند.
داداش زاده هدف و اصل را در خلقت انسان، انسانيت عنوان کرد و گفت: زمانی که مثنوي مولوی بيش از بیست سال، پرفروش ترین کتاب در كل اروپا شناخته مي شود اين انديشه انساني و والايي مولانا را نشان مي دهد كه در قيد و بند اندیشه خاصی نبوده و گمشده هاي انسانيت و بشريت را به نظم كشيده است.
استاد عابد در بیشتر شعرای آیینی و عاشورایی تاثیر گذار بود
عباس داداش زاده استاد عابد را از شعراي معاصر و آخرين بازمانده زنجیره شعراي بزرگ اهل بيت عنوان کرد كه در بيشتر شعراي آييني و عاشورايی معاصرتاثير گذار است.
وی افزود: تنها در آذربايجان می توان گفت که شاعران معاصر بيش از 80 درصد از شاعران آیینی، شاگردان خود استاد هستند كه از شاخص ترين آن ها مي توان فغاني، باغبان، حزين، رنجي، حسني، شكيب، شبخيز، شهبازي، اسدي، علیزاده، حاجی بلندی و دهها شاعر دیگر را نام برد که مداح با صفای اهل بیت(ع) حاج فیروز زیرک کار از موفق ترين شاگردان استاد از بعد تربيتي به شمار می آید.
به گفته داداش زاده استاد عابد از نيّر، نظامي گنجوي و عمان ساماني تاثير گرفته و با استفاده از تجربه آنها، شعر عاشورایی را به كمال رسانده است.
استاد فانی در مورد ویژگی های خانوادگی استاد عابد گفت: ایشان در خانواده اي به دنیا آمد كه فضای معنوی آن هميشه رنگ و بوی مدح و وصف حضرات معصومين(ع) داشته و طريقت سیر و سلوک آنها بحث مي شد. پدرش از بزرگترین شعرای اهل بیت(ع) و برادرش حافظ و مفسر قرآن بود و به گفته خود، ارث پدریش قرآنی بود كه هر شب بعد از نماز عشا صفحه اي از آن را ترجمه و به آن ها ياد مي داد.
عباس داداش زاده افزود: از استاد عابد بيش از 25 هزار بيت شعر به يادگار مانده كه در چهار کتاب مستقل با عنوان های (ماه در محاق، مهر در شفق، ستاره سحرگاهی و دیوان اشعار) به چاپ رسيده است.
وی گفت: سومين اثر استاد(ستاره سحرگاهي) قوي ترين، زيباترين و حقيقي ترين كتابي است كه به زبان تركي در اين 1400 سال چاپ شده و با چاپ آن، ادبيات شعر عاشورايی زبان تركي را دچار انقلاب فرهنگي کرده كه نياز به بررسي دقيق دارد.
داداش زاده به ارتباط استاد عابد با استاد بخت شکوهی و استاد حاج فیروز زیرک کار نیز اشاره کرد و گفت: همه هنرها به نوعي به يكديگر ارتباط داشته و هر كسي كه شخصيتي معنوي دارد به نوعي با هنر آشنا و علاقه مند آن هست. ارتباط استاد عابد با بخت شكوهي و زيرك كار هم زمینه هنري دارد و هم اعتقادي و در كنار هم شهري و هم زبان بودن،  هم انديشه، هم مکتب بودند و از علاقه مندان و خادمان سيدالشهدا هستند و حلقه اتصال اين بزرگواران حضرت سيدالشهداست.
كه در تخلص خود مي فرمايد:
عابد كجا رويم به جز درگه حسين          عمري است سرسپرده اين آستانه ايم
استاد فانی ادعا کرد: در كل کشور در میان شاعران اهل بیت(ع) در این صد سال اخیر شاعري در سطح استاد عابد نبوده و قابل قياس با هيچ كدام از شاعران معاصر نيست.
گفتگو از: میرحسین بنی هاشم
2845m_img
شاعر و نویسنده تبریزی:
زیباترین جلوه های انسانی در شعر آیینی دیده می شود
خبرگزاری بسیج: عباس داداش زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در آذربایجان شرقی، با بیان اینکه تاريخ شعر آييني به زمان حضرت آدم بر مي گردد، گفت: از زماني كه آفرينش به وجود آمده و خداوند با عنایت خود انسان را واسطه فيض بین آسمان ها و زمين انتخاب كرده، بيشترين و زيباترين جلوه هاي انسانی در شعر آیینی ظهور کرده است.
وی افزود: این جلوه به خصوص زمانی ظهور می کند که انسان از حقیقت خویش فاصله می گیرد، یعنی قوس نزولی اتفاق می افتد و انسان در فراق حق ناله ها سر می دهد و برای طی قوس صعودی خود، ریاضت ها می کشد و ملامت ها می شنود و به سوی دوست حرکت می کند که تعبیر «انالله و انا الیه راجعون» بهترین تعبیر است.
داداش زاده با اشاره به بیت «ما زبالائیم و بالا می رویم/ ما ز آنجائیم و آنجا می رویم» اظهار کرد: با همین ناله های فراق که از دل  انسانهای پاک  برخاسته شعر آیینی بوجود آمده است، موضوع شعری كه در حال حاضر مهم بوده و بيشتر شعرا به آن مي پردازند همین شعر آیینی و در میان آن شعرعاشورايي است.
به گفته استاد فانی شعر عاشورايي بخش ويژه و بالاتري از شعر آييني است چرا كه در مورد حضرات معصومين(ع) بوده و شاعراني كه در راه شناساندن و معرفي اهداف آنها قدم بر مي دارند توجه ویژه آنها را دریافت کرده و به گفته ای نظركرده اهل بيت هستند.
داداش زاده از عمان ساماني، نير تبريزي، فواد كرماني و آخرین بازماندگان آنها، استاد عابد تبريزي به عنوان چهره هاي شاخص و استثنايي شعر عاشورايي ياد كرد.
وی ابتداي حركت شعر عاشورايي را روز عاشورا دانست و بیان کرد: در تاريخ از بيشتر اصحاب سيدالشهدا در روز عاشورا رجز وجود دارد كه در واقع داراي وزن و قافيه بوده و شعر هستند و در كتابي با عنوان «رجزهاي عاشورا» گردآوري شده اند كه بهترين و زيباترين اين رجزها از حضرت  سيدالشهداست.
عباس داداش زاده در سخنان دیگری با اشاره به ابیاتی از مولانا « طبع موزون از عنايت هاي لطف خاص اوست/ نيست چون علم دگر مقدور كسب اين كمال» و استاد شهریار «شاعر اولابيلمزسّن آنان دوغماسا شاعر/ مس سن، آ بالام هر ساري كوينک قزل اولماز» شعر را موهبتي الهي خواند كه اكتسابي نبوده و از عنايات خاص حضرت حق است.
رئیس انجمن ادبی عابد با اشاره به شاعراني همچون شيخ محمود شبستري خالق «گلشن راز»، پروین اعتصامی، استاد شهریار و استاد عابد که در دوازده سالگی مرثیه حضرت علی اکبر(ع) را سروده، اذعان کرد: این ها شاعرانی بودند که پیش از حضور در مکتب، مدرسه و دانشگاه، شعر می گفتند و مشخص است چنین شعرهای درونی و جوششی بوده و عنایت خداوند متعال است.
این نویسنده تبریزی درونی بودن شعر و توجه به ارزش های انسانی را در ماندگاری شعر دخیل خواند و ادامه داد: شعرهاي استاد شهريار به خصوص شعر حيدربابایه سلام  به علت درون مایه اصلی شعر و غنی بودن آن ازمعنویات , اخلاقیات وانسانیت خیلی ارزشمند است، گاهی با سه كلمه ی  مصرعش،كاري مي كند كه انگار هر كدام از اين مصرع ها غزلي مستقل بوده و با بهانه قرار دادن کوه حیدربابا، مشكلات و ارزش هاي حقيقي و انساني جامعه را يادآوري مي كند.
داداش زاده هدف و اصل را در خلقت انسان، انسانيت عنوان کرد و گفت: زمانی که مثنوي مولوی بيش از بیست سال، پرفروش ترین کتاب در كل اروپا شناخته مي شود اين انديشه انساني و والايي مولانا را نشان مي دهد كه در قيد و بند اندیشه خاصی نبوده و گمشده هاي انسانيت و بشريت را به نظم كشيده است.
استاد عابد در بیشتر شعرای آیینی و عاشورایی تاثیر گذار بود
عباس داداش زاده استاد عابد را از شعراي معاصر و آخرين بازمانده زنجیره شعراي بزرگ اهل بيت عنوان کرد كه در بيشتر شعراي آييني و عاشورايی معاصرتاثير گذار است.
وی افزود: تنها در آذربايجان می توان گفت که شاعران معاصر بيش از 80 درصد از شاعران آیینی، شاگردان  استاد عابد هستند كه از شاخص ترين آن ها مي توان از: استاد صدیق , فغاني، باغبان، حزين، رنجي، حسني، شكيب، شبخيز، شهبازي، اسدي، علیزاده، حاجی بلندی وظهیر و دهها شاعر دیگر را نام برد که مداح با صفای اهل بیت(ع) حاج فیروز زیرک کار از موفق ترين شاگردان استاد از بعد تربيتي به شمار می آید.
به گفته داداش زاده استاد عابد از نيّر، نظامي گنجوي و عمان ساماني تاثير گرفته و با استفاده از تجربه آنها، شعر عاشورایی را به كمال رسانده است.
استاد فانی در مورد ویژگی های خانوادگی استاد عابد گفت: ایشان در خانواده اي به دنیا آمد كه فضای معنوی آن هميشه رنگ و بوی مدح و وصف حضرات معصومين(ع) داشته واز طريقت سیر و سلوک آنها بحث مي شد. پدرش از بزرگترین شعرای اهل بیت(ع) و برادرش حافظ و مفسر قرآن بود و به گفته خوداستاد ، ارث پدریش قرآنی بود كه هر شب بعد از نماز عشا صفحه اي از آن را ترجمه و به آن ها ياد مي داد.
عباس داداش زاده افزود: از استاد عابد بيش از 25 هزار بيت شعر به يادگار مانده كه در چهار کتاب مستقل با عنوان های (ماه در محاق، مهر در شفق، ستاره سحرگاهی و دیوان اشعار) به چاپ رسيده است.
وی گفت: سومين اثر استاد(ستاره سحرگاهي) قوي ترين، زيباترين كتابي است كه به زبان تركي در اين 1400 سال اخیر چاپ شده و با چاپ آن، به نظرحقیردرتاریخ ادبيات شعر عاشورايی زبان تركي  انقلاب فرهنگي رخ داده كه نياز به بررسي دقيق دارد.
داداش زاده به ارتباط استاد عابد با استاد بخت شکوهی و استاد حاج فیروز زیرک کار نیز اشاره کرد و گفت: همه هنرها به نوعي به يكديگر ارتباط داشته و هر كسي كه شخصيتي معنوي دارد به نوعي با هنر آشنا و علاقه مند آن هست. ارتباط استاد عابد با بخت شكوهي و زيرك كار هم زمینه هنري دارد و هم اعتقادي و در كنار هم شهري و هم زبان بودن،  هم انديشه و هم مکتب هم بودند و از علاقه مندان و خادمان سيدالشهدا هستند و حلقه اتصال اين بزرگواران حضرت سيدالشهداست.
كه در تخلص خود مي فرمايد:
عابد كجا رويم به جز درگه حسين          عمري است سرسپرده اين آستانه ايم
استاد فانی ادعا کرد: در كل کشور در میان شاعران اهل بیت(ع) در این صد سال اخیر شاعري در سطح استاد عابد نبوده و قابل قياس با هيچ كدام از شاعران معاصر نيست.
گفتگو از: میرحسین بنی هاشم

اضافه کردن نظر