شب شعراربعین حسینی

.

 

_1314
 
شب شعر اربعین در تبریز برگزار می‌شود
همزمان با اربعین امام حسین (ع) و همچنین هفتمین سالگرد درگذشت استاد محمد عابد - شاعر اهل بیت (ع) - شب شعری در تبریز برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، آیین یاد شده با حضور ادبا، شعرا،‌مداحین و شاگردان زنده‌یاد استاد عابد تبریزی در بیست و هفتم آذرماه جاری ساعت 16 در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن تبریز برگزار می‌شود.

براساس این گزارش  شب شعر اربعین توسط انجمن ادبی "استاد عابد تبریزی" با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود.

گفتنی است استاد محمّد عابد در سال 1314 در محله خيابان ‌شهر تبريز در يك خانواده مذهبي ديده به جهان گشود. پدر استاد عابد، شادروان استاد مولانا كه در شعر «يتيم» تخلص مي‌كرد، در عصر خود از نخبه شاعران و قدوه عارفان بود.

شادروان از همان دوران كودكي پا به پاي پدر بزرگوارش مرحوم «مولانا يتيم» كه معروف به فضل و تقوي بود رشد و نمود كرد و با هوش سرشاري كه داشت از مكتب پدر، آنچه نياز بود آموخت.

در اول جواني در بازار تبريز مشغول كار گرديد و در سال 1344 (ه‍. ش) كارمند رسمي بانك تجارت شد و بعد از 30 سال خدمت خالصانه در سال 1374 به افتخار بازنشستگي نائل آمد و روح قناعتي كه خداوند متعال به او بخشيده بود با عزت و سربلندي زندگي كرد.

استاد تحصيلات حوزوي داشت و در اكثر علوم معارف اسلامي از جمله: فقه و اصول، فلسفه و عرفان، ادبيات عرب و پارسي و تفسير قرآن دانشمندي صاحب‌نظر و استادي توانا بود، و با بزرگاني چون استاد جعفري، استاد عمران صلاحي، دكتر مرتضوي، دكتر خيام‌پور، دكتر ترجاني‌زاده و آيت‌الله سلطان‌القرايي و... مراوده علمي و ادبي داشت كه آثار ارزشمند و بي‌نظيرش گوياي استادي اوست.

استاد محمّد عابد از شاعران معاصر ايران ‌زمين بود، كه در وادي عرفان و ادب هنرمندي نامدار، سخنوري ساحربيان، عاشقي دلسوخته و عارفي روشن‌ضمير بود كه از دوران كودكي حافظ قرآن و مونس نهج‌البلاغه بود و به بركت اينها خود غواص بحر بيكران معارف الهي گرديده بود و با آشنايي كامل به دواوين بزرگان عرصه ادب و عرفان از جمله: مولانا، حافظ، سعدي، نظامي و... در طريق قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) سير و سلوك مي‌نمود و از بزرگترين افتخارات آن سعيد فقيد اين بود كه از خادمين درگاه همايوني حضرات معصومين (ع) بود.

نوشته شده در   دوشنبه بیست و پنجم آذر 1392 ساعت  14 توسط   روابط عمومی اداره کل

اضافه کردن نظر